Published 2023-12-07
Keywords
- integrated model; interdisciplinarity; gestalt; transactional analysis; enneagram; clinical education; training Clinic.
How to Cite
Copyright (c) 2023 Mariarosaria De Simone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
through a detailed description of the theoretical-experiential model of psychotherapy implemented by Professor Antonio Ferrara, essentially mediated by a critical reading of his latest editorial work, we will try to reflect on the educational potential of such an integrated model which, looking at treatment as a path of personal growth, an exquisitely humanizing vision of care, is full of ideas. A wealth given not only because this model aims to help people overcome, as the acronym suggests, one's limits by aiming for the self-realization of one's potential, which «is already all within us, we just need to reawaken what is there» , but also because it invites us, by its own characteristics, to let ourselves be challenged to open disciplinary, psychological and pedagogical 'boundaries', in the name of a vision of care that reaches, in a Heideggerian way, its essence, its meaning. primary and original, belonging to an essential dimension of human life.
References
- Palmieri, C. (2014). Un'esperienza di cui aver cura. Appunti pedagogici sul fare educazione. Milano: Franco Angeli, p.58.
- Boffo, V. (2010). «Cura di sé e formazione degli educatori», in Ulivieri S., Orefice P., Cambi F., Cultura e professionalità educative nella società complessa: l'esperienza scientifico-didattica della Facoltà di Scienze della Formazione di Firenze. (Atti del convegno, 15/17 maggio 2008), Firenze: Firenze University Press, p. 358.
- Furedi F (2003), Therapy Culture: Creating Vulnerability in an Uncertain Age. London: Routledge.
- De Simone, M. (2016). Coltivare la presenza. La mindfulness nei contesti educativi. Napoli: Luciano Editore, p.132.
- Riva, M.G. (2010). «Ricerca e formazione alle professioni educative e formative». Studi sulla Formazione. 12. 10.13128/Studi_Formaz-8589, p. 90.
- Bertin, G.M. (1977). Nietzsche: l’inattuale, idea pedagogica. Firenze: La NuovaItalia.
- Cappa, F., Orsenigo, J. (2020). «La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti». Pedagogia Oggi, Rivista SIPED, AnnoXVIII, n.1, pp. 41-54, p. 42.
- per approfondimenti vedi Massa R. (ed.) (1992). La clinica della formazione. Un’esperienza di ricerca. Milano: FrancoAngeli; Franza, A.M. (2002). «Clinica della formazione». In M. Laeng (ed.), EnciclopediaPedagogica. Brescia: La Scuola.
- Ferrara, A. (2022). Psicoterapia, carattere, spiritualità. Il modello GATES: navigando tra Gestalt, Analisi Transazionale, Enneagramma e Spiritualità. Milano: FrancoAngeli.
- Ferrara, op. cit., p. 13.
- De Simone, M. (2018). L’autoconsapevolezza tra Oriente e Occidente. Una prospettiva pedagogica. Napoli: Liguori Editore.
- James, W. (1980). The Principles of Psychology, New York: Holt, p. 424.
- Perls, F. (1995). L'io, la fame, l'aggressività. Milano: Franco Angeli.
- Faucitano, S. (2007). Il vuoto e il legame. Simone Weil e la pedagogia dell’ascesi. Milano: Unicopli, pp. 58-59.
- Perls, F., Hefferline R.F., Goodman P. (1951). Teoria e pratica della terapia della Gestalt. Roma: Astrolabio.
- Ferrara, op. cit., p. 35.
- Ferrara, op. cit., p. 36.
- Ferrara, op. cit., p. 43.
- Ferrara, op. cit., p. 48.
- ibidem.
- Bertin, G.M. (1968). Educazione alla ragione. Lezioni di pedagogia generale. Roma: Armando Editore.
- De Simone, M. (2020). Libertà in educazione. Percorsi teorici. Milano: FrancoAngeli, p. 42.
- Ferrara, op. cit., p. 71.
- Ferrara, op. cit., p. 72.
- Ferrara, op. cit., p. 79.
- Ferrara, op. cit., p. 81.
- Ferrara, op. cit., p. 96.
- MacLean, P. (1973). A triune concept of the brain and behaviour, Buffalo,Toronto (trad. it. : Evoluzione del cervello e del comportamento umano. Studi sul cervello trino,Torino: Einaudi,1984).
- Ferrara, op. cit., p. 100.
- Ouspensky, P.D. (1974), La quarta via. Roma: Astrolabio.
- Ferrara, op. cit., p. 100.
- Ferrara, op. cit., p. 102.
- Ferrara, op. cit., p. 103.
- Ferrara, op. cit., p. 113.
- Ferrara, op. cit., p. 119.
- Ferrara, op. cit., p. 120.
- Ferrara, op. cit., p. 122.
- Ferrara, op. cit., p. 124.
- Ferrara, op. cit., p. 126.
- Ferrara, op. cit., p. 134.
- Ferrara, op. cit., p. 139.
- Ferrara, op. cit., p. 162.
- Ferrara, op. cit., p. 165.
- De Simone, M. (2018a). «Pedagogia contemplativa: per un’educazione alla sofferenza». Pedagogia PIU' didattica, Teorie e pratiche educative Vol. 4, n. 2, pp.56-61. ISSN 1973-7181, p. 58.
- ibidem.
- Bertin, G.M. (1951). Introduzione al problematicismo pedagogico, Milano: Marzorati Editore, pp. 93-94.
- Ferrara, op. cit., p. 173.
- Ferrara, op. cit., p. 174.
- Naranjo, C. (1973). The One Quest. New York: Ballantine Books.
- Ferrara, op. cit., p. 201.
- Ferrara, op. cit., p. 210.
- Ferrara, op. cit., p. 216.
- Ferrara, op. cit., p. 217.
- Ferrara, op. cit., p. 226.
- Ferrara, op. cit., p. 245.
- ibidem.
- Ferrara, op. cit., p. 246.
- Ferrara, op. cit., p. 253.
- Ferrara, op. cit., p. 258.
- Ferrara, op. cit., p. 263.
- Perls, F. (1977). L'approccio della Gestalt, testimone oculare della terapia. Roma: Astrolabio.
- Ferrara, op. cit., p. 267.
- Ferrara, op. cit., p. 270.
- Ferrara, op. cit., p. 275.
- ibidem.
- Ferrara, op. cit., p. 279.
- Ferrara, op. cit., p. 286.
- Ferrara, op. cit., p. 281.
- Ferrara, op. cit., pp. 304-305.