Vol. 5 No. 2 (2023): July - Decembre 2023
Integrated therapy

The educability of care: the responsibility of 'crossing gates'

Mariarosaria De Simone
Università di Napoli Federico II DSU

Published 2023-12-07

Keywords

  • integrated model; interdisciplinarity; gestalt; transactional analysis; enneagram; clinical education; training Clinic.

How to Cite

De Simone, M. (2023). The educability of care: the responsibility of ’crossing gates’. Phenomena Journal - International Journal of Psychopathology, Neuroscience and Psychotherapy, 5(2), 77–92. https://doi.org/10.32069/PJ.2021.2.192

Abstract

through a detailed description of the theoretical-experiential model of psychotherapy implemented by Professor Antonio Ferrara, essentially mediated by a critical reading of his latest editorial work, we will try to reflect on the educational potential of such an integrated model which, looking at treatment as a path of personal growth, an exquisitely humanizing vision of care, is full of ideas. A wealth given not only because this model aims to help people overcome, as the acronym suggests, one's limits by aiming for the self-realization of one's potential, which «is already all within us, we just need to reawaken what is there» , but also because it invites us, by its own characteristics, to let ourselves be challenged to open disciplinary, psychological and pedagogical 'boundaries', in the name of a vision of care that reaches, in a Heideggerian way, its essence, its meaning. primary and original, belonging to an essential dimension of human life.

References

  1. Palmieri, C. (2014). Un'esperienza di cui aver cura. Appunti pedagogici sul fare educazione. Milano: Franco Angeli, p.58.
  2. Boffo, V. (2010). «Cura di sé e formazione degli educatori», in Ulivieri S., Orefice P., Cambi F., Cultura e professionalità educative nella società complessa: l'esperienza scientifico-didattica della Facoltà di Scienze della Formazione di Firenze. (Atti del convegno, 15/17 maggio 2008), Firenze: Firenze University Press, p. 358.
  3. Furedi F (2003), Therapy Culture: Creating Vulnerability in an Uncertain Age. London: Routledge.
  4. De Simone, M. (2016). Coltivare la presenza. La mindfulness nei contesti educativi. Napoli: Luciano Editore, p.132.
  5. Riva, M.G. (2010). «Ricerca e formazione alle professioni educative e formative». Studi sulla Formazione. 12. 10.13128/Studi_Formaz-8589, p. 90.
  6. Bertin, G.M. (1977). Nietzsche: l’inattuale, idea pedagogica. Firenze: La NuovaItalia.
  7. Cappa, F., Orsenigo, J. (2020). «La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti». Pedagogia Oggi, Rivista SIPED, AnnoXVIII, n.1, pp. 41-54, p. 42.
  8. per approfondimenti vedi Massa R. (ed.) (1992). La clinica della formazione. Un’esperienza di ricerca. Milano: FrancoAngeli; Franza, A.M. (2002). «Clinica della formazione». In M. Laeng (ed.), EnciclopediaPedagogica. Brescia: La Scuola.
  9. Ferrara, A. (2022). Psicoterapia, carattere, spiritualità. Il modello GATES: navigando tra Gestalt, Analisi Transazionale, Enneagramma e Spiritualità. Milano: FrancoAngeli.
  10. Ferrara, op. cit., p. 13.
  11. De Simone, M. (2018). L’autoconsapevolezza tra Oriente e Occidente. Una prospettiva pedagogica. Napoli: Liguori Editore.
  12. James, W. (1980). The Principles of Psychology, New York: Holt, p. 424.
  13. Perls, F. (1995). L'io, la fame, l'aggressività. Milano: Franco Angeli.
  14. Faucitano, S. (2007). Il vuoto e il legame. Simone Weil e la pedagogia dell’ascesi. Milano: Unicopli, pp. 58-59.
  15. Perls, F., Hefferline R.F., Goodman P. (1951). Teoria e pratica della terapia della Gestalt. Roma: Astrolabio.
  16. Ferrara, op. cit., p. 35.
  17. Ferrara, op. cit., p. 36.
  18. Ferrara, op. cit., p. 43.
  19. Ferrara, op. cit., p. 48.
  20. ibidem.
  21. Bertin, G.M. (1968). Educazione alla ragione. Lezioni di pedagogia generale. Roma: Armando Editore.
  22. De Simone, M. (2020). Libertà in educazione. Percorsi teorici. Milano: FrancoAngeli, p. 42.
  23. Ferrara, op. cit., p. 71.
  24. Ferrara, op. cit., p. 72.
  25. Ferrara, op. cit., p. 79.
  26. Ferrara, op. cit., p. 81.
  27. Ferrara, op. cit., p. 96.
  28. MacLean, P. (1973). A triune concept of the brain and behaviour, Buffalo,Toronto (trad. it. : Evoluzione del cervello e del comportamento umano. Studi sul cervello trino,Torino: Einaudi,1984).
  29. Ferrara, op. cit., p. 100.
  30. Ouspensky, P.D. (1974), La quarta via. Roma: Astrolabio.
  31. Ferrara, op. cit., p. 100.
  32. Ferrara, op. cit., p. 102.
  33. Ferrara, op. cit., p. 103.
  34. Ferrara, op. cit., p. 113.
  35. Ferrara, op. cit., p. 119.
  36. Ferrara, op. cit., p. 120.
  37. Ferrara, op. cit., p. 122.
  38. Ferrara, op. cit., p. 124.
  39. Ferrara, op. cit., p. 126.
  40. Ferrara, op. cit., p. 134.
  41. Ferrara, op. cit., p. 139.
  42. Ferrara, op. cit., p. 162.
  43. Ferrara, op. cit., p. 165.
  44. De Simone, M. (2018a). «Pedagogia contemplativa: per un’educazione alla sofferenza». Pedagogia PIU' didattica, Teorie e pratiche educative Vol. 4, n. 2, pp.56-61. ISSN 1973-7181, p. 58.
  45. ibidem.
  46. Bertin, G.M. (1951). Introduzione al problematicismo pedagogico, Milano: Marzorati Editore, pp. 93-94.
  47. Ferrara, op. cit., p. 173.
  48. Ferrara, op. cit., p. 174.
  49. Naranjo, C. (1973). The One Quest. New York: Ballantine Books.
  50. Ferrara, op. cit., p. 201.
  51. Ferrara, op. cit., p. 210.
  52. Ferrara, op. cit., p. 216.
  53. Ferrara, op. cit., p. 217.
  54. Ferrara, op. cit., p. 226.
  55. Ferrara, op. cit., p. 245.
  56. ibidem.
  57. Ferrara, op. cit., p. 246.
  58. Ferrara, op. cit., p. 253.
  59. Ferrara, op. cit., p. 258.
  60. Ferrara, op. cit., p. 263.
  61. Perls, F. (1977). L'approccio della Gestalt, testimone oculare della terapia. Roma: Astrolabio.
  62. Ferrara, op. cit., p. 267.
  63. Ferrara, op. cit., p. 270.
  64. Ferrara, op. cit., p. 275.
  65. ibidem.
  66. Ferrara, op. cit., p. 279.
  67. Ferrara, op. cit., p. 286.
  68. Ferrara, op. cit., p. 281.
  69. Ferrara, op. cit., pp. 304-305.