Vol. 5 No. 1 (2023): January - June 2023
Integrated therapy

Blue Flowers and Possible Theatre two theatrical experiences about building a safe space.

Maura Perrone
ricercatrice indipendente

Published 2023-05-25 — Updated on 2023-06-05

Versions

Keywords

  • individual; socialization; mental distress; safe space

How to Cite

Perrone, M., italiano, G., italiano, A., & italiano, A. (2023). Blue Flowers and Possible Theatre two theatrical experiences about building a safe space. Phenomena Journal - International Journal of Psychopathology, Neuroscience and Psychotherapy, 5(1), 34–39. https://doi.org/10.32069/PJ.2021.2.185 (Original work published May 25, 2023)

Abstract

The needs for protection and security are the starting point from which every human being develops his relational and affective evolutionary model. his article highlights how the safe space, in which the human being evolves, is given by the interaction of the individual dimension in which the person perceives himself protected and free to act in his reference context, and a collective dimension , understood as an ecological niche that conveys a sense of security to human beings in order to develop their individuality and create social relationships. Furthermore, the emphasis is placed on the importance of the safe space as a facilitator of learning and channeler of educational activities, in particular for that segment of the population affected by psychic and social difficulties. The authors identify in theatrical practice the possibility of creating a safe space in which the creation, sharing and expression of one's needs and experiences is possible.

References

  1. Maslow, A. (1954). Motivazione e Personalità (1. ed). Harper & Row.
  2. Habermas, J. (1986). Teoria dell’Agire Comunicativo. Il mulino, Bologna.
  3. Andreoli, V. (2020). Homo Incertus. il bisogno di sicurezza nella società della paura. Rizzoli.
  4. Benvenuti, L. (2002). Malattie Mediali. Elementi di Socioterapia. Baskerville. BSC Biblioteca di Scienze della Comunicazione.
  5. Braidotti, R. (2014) Il postumano, la vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte. Roma: DeriveApprodi.Braidotti.
  6. Goffman, E. (2001). Frame Analysis, l’organizzazione dell’esperienza. Roma: Armando Editore.
  7. Armiero, M. (2021). L’era degli scarti. Einaudi.
  8. Ehrenberg, A. (2010). La società del disagio. Torino. Einaudi.
  9. Malaguzzi, L. (2010). I cento linguaggi dei bambini. L’approccio di Reggio Emilia all’educazione dell’infanzia. Bergamo. Edizioni Junior.
  10. Massey, D. (1994). Space, place and gender. Londra. Polity Press.
  11. Vanacore, R. (2020). Progettare gli spazi educativi. Un approccio interdisciplinare tra architettura e pedagogia. Edizioni Anicia. Roma.
  12. Lefebvre, H. (2018). La produzione dello spazio. Edizioni PIGREGO.
  13. Trailer concerto spettacolo Shots from Othello di Gruppo Elettrogeno https://youtu.be/8te3ajbY8tU.
  14. I Fiori Blu - una comunità artistica in viaggio | docu-video https://youtu.be/UB1tB277S-I.
  15. Foucault, M. (2010). Eterotropia. Mimesis.
  16. Abberley, P. (1987). Il concetto di oppressione e lo sviluppo di una teoria sociale della disabilità. Disabilità, handicap e società.
  17. www.lunarossaonlus.it.
  18. 10 anni di laboratorio permanente Teatro Possibile https://www.youtube.com/watch?v=5PfJJ-eQK7E&ab_channel=RobertaSerretiello.