DPA - Dimensional Personality Assessment

An integrated approach according DSM - 5

  • laura Rapanà, lr
  • Claudio Barbaranelli, cb

Abstract

The present paper examines the theoretical bases, the psychometric properties and the applicative uses of the Dimensional Personality Assessment, a process evaluation tool of personality inspired by criterion A for the personality disorder described in the alternative model introduced in the latest version of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder. the Dimensional Personality Assessment is a questionnaire that allows the self-evaluation of the person’s functioning with regard to the following four dimensions and their respective three sub-dimensions: identity (Self-esteem, Emotional Experience, Sense of Self), Self-direction (Self-reflective Ability, Pursuit of Goals, Standards and inner Values), Empathy (Understanding the Effects of one’s own behavior on others, comprehension and Appreciation of the Experience, tolerance of others’ Point of View) and intimacy (behavior of Mutual respect, Desire and capacity of closeness, Depth and Duration of the relationship). the questionnaire is completed by a
control scale for the measurement of Social Desirability (lie Scale). the Dimensional Personality Assessment consists of a total of 92 items measured on a 5-points likert Scale. the Dimensional Personality Assessment has undergone a rigorous examination of its psychometric characteristics, such as its factor structure, its reliability, and the correlation with scales from several instruments used in clinical practice and in applied research (such as the big Five Questionnaire-2 and the Symptom checklist-90 revised, among others). the Dimensional Personality Assessment was validated on a sample of over 500 non-clinical adults, and on a group of over 200 patients on psychotherapeutic treatment. the present paper describes the Dimensional Personality Assessment research project and its use during a psychotherapeutic treatment as an evidence-based instrument for the results.

ABSTRACT IN ITALIANO

Il presente articolo esamina le basi teoriche, le proprietà psicometriche e gli usi applicativi del DPA - Dimensional Personality Assessment, uno strumento di valutazione processuale della personalità ispirato al Criterio A per il disturbo di personalità descritto nel modello alternativo, introdotto nell'ultima versione del DSM-5. Il DPA è un questionario che consente l'autovalutazione del funzionamento della persona rispetto alle seguenti quattro dimensioni e le rispettive tre sottodimensioni: Identità (Autostima, Esperienza emotiva, Senso di sé), Autodirezionalità (Capacità autoriflessiva, Perseguimento degli obiettivi, Standard e valori interni), Empatia (Comprensione degli effetti del proprio comportamento sugli altri, Comprensione e apprezzamento dell'esperienza, Tolleranza del punto di vista degli altri) e Intimità (Comportamento del rispetto reciproco, Desiderio e capacità di vicinanza, Profondità e durata della relazione). Il questionario è completato da una scala di controllo per la misurazione della Desiderabilità Sociale (Scala Lie). Il DPA comprende un totale di 92 item misurati su una scala Likert a 5 livelli. Il DPA ha effettuato un esame rigoroso delle sue caratteristiche psicometriche, come la sua struttura fattoriale, la sua affidabilità e la correlazione con le scale di diversi strumenti utilizzati nella pratica clinica e nella ricerca applicata (il BFQ-2 e l'HSCL-90, tra gli altri). Il DPA è stato convalidato su un campione di oltre 500 adulti non clinici e su un gruppo di oltre 200 pazienti sottoposti a trattamento psicoterapeutico. Il presente lavoro descrive il progetto di ricerca del DPA e il suo utilizzo durante un trattamento psicoterapeutico come strumento basato sull'evidenza dei risultati.

Riferimenti bibliografici

Barbaranelli, C., Pacifico, M., Rapanà, L., Rosa, V., Giannini, L., & Giusti, E. (2019). DPA - Dimensional

Personality Assessment. Firenze: Giunti Psychometrics.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder.

(5th ed.). DSM-5. Washington, D.C.: American Psychiatric Association. Trad. it. DSM-5. Manuale

Diagnostico e Statistico dei Disturbi Mentali. 5. ed. Milano: Raffaello Cortina, 2014.

Bender, D. S., Morey, L. C., & Skodol, A. E. (2011). Toward a Model for Assessing Level of Personality

Functioning in DSM-5, Part I: A Review of Theory and Methods. Journal of Personality Assessment,

, 332-346.

Morey, L. C., Bender, D., & Skodol, A. E. (2013). Validating the Proposed DSM-5 Severity Indicator for Personality Disorder. Journal of Nervous and Mental Disease, 201, 729-735.

Morey, L. C., Skodol, A. E., & Oldham, J. M. (2014). Clinician Judgments of Clinical Utility: A

Comparison of DSM-IV-TR Personality Disorders and the Alternative Model for DSM-5 Personality

Disorders. Journal of Abnormal Psychology, 123, 398-405.

Hopwood, C. J., Good, E. W., & Morey, L. C., (2018). Validity of the DSM-5 Levels of Personality

Functioning Scale-Self Report. Journal of Personality Assessment, 9, 1-10.

Semerari, A., Colle, L., Pellecchia, G., Buccione, I., Carcione, A., Dimaggio, G., et al. (2014). Metacognitive

Dysfunctions in Personality Disorders: Correlations with Disorder Severity and Personality

Styles. Journal of Personality Disorders, 28(137), 1-16.

Dimaggio, G., Carcione, A., Nicolò, G., Lysaker, P. H., d’Angerio, S., Conti, M. L., et al. (2013).

Differences between Axes Depend on where you Set the Bar. Associations among Symptoms, Interpersonal

Relationship and Alexithymia with Number of Personality Disorder Criteria. Journal of Personality

Disorders, 27, 371-382.

Livesley, W. J., Dimaggio, G., & Clarkin, J. F. (Eds.). (2016). Integrated Treatment for Personality

Disorder: A modular Approach. New York: Guilford Press. Trad. it. Trattamento integrato per i disturbi

di personalità. Un approccio modulare. Milano: Raffaello Cortina, 2017.

Giusti, E., Montanari, C., & Montanarella, G. (1995). Manuale di psicoterapia integrata. Milano:

Franco Angeli.

Giusti, E., Montanari, C., & Iannazzo, A. (2004). Psicoterapie integrate: Piani di trattamento per

psicoterapeuti a breve, medio e lungo termine. Milano: Masson.

Giusti, E., & Barbuto, F. (2014). Cambiamento e resistenza in terapia: L’aderenza veloce al trattamento.

Roma: Sovera.

Giusti, E., Montanari, C., & Iannazzo, A. (2006). Psicodiagnosi integrata: Valutazione transitiva

e progressiva del processo qualitativo e degli esiti nella psicoterapia pluralistica fondata sull’evidenza

obiettiva. Roma: Sovera Strumenti.

Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systesm of Psychotherapy. A Transtheoretical Analysis.

(9th ed.). New York: Oxford University Press.

Norcross, J. C. (2011a). Quando la relazione psicoterapeutica funziona: Efficacia ed efficienza

dei trattamenti personalizzati. Roma: Sovera, 2012, vol. 2.

Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis(2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence

Erlbaum.

Caprara, G.V., Barbaranelli, C., & Borgogni, L. (2000). BFQ. Big Five Questionnaire (2nd ed.).

Firenze: Giunti Psychometrics.

Caprara, G.V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Vecchione, M. (2008). Big Five Questionnaire-

: Manuale. Firenze: Giunti Psychometrics.

Derogatis, L. R., & Savitz, K. L. (2000). The SCL-90-R and the Brief Symptom Inventory (BSI) in

primary care. In M. E. Maruish, Handbook of psychological assessment in primary care settings.

Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.

Dabholkar, P. A., Thorpe, D. I., & Rents, J. O. (1996). A measure of service quality for retail stores:

Scale development and validation. Journal of Academy of Marketing Science, 24(1), 3-16.

Bagozzi, R. P., & Heatherton, T. F. (1994). A general approach to representing multifaceted personality

constructs: Application to state self-esteem. Structural Equation Modeling, 1(1), 35-67.

Baumgartner, H., & Homberg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing

and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13, 139-161.

Little, T. D. (2013). Longitudinal structural equation modeling. New York, NY: Guilford Press.

Muthén, L. K, & Muthén, B. O. (1998-2017). Mplus (Version 8.0) [computer software]. Los Angeles:

Author.

Norcross, J. C. (2011). Quando la relazione psicoterapeutica funziona: Ricerche scientifiche a

prova di evidenza. Roma: Sovera, 2012, vol. 1.

Finn, S. E., & Tonsager, M. E. (1992). Therapeutic Effects of Providing MMPI-2 Test Feedback

to College Students Avaiting Therapy. Psychological Assessment, 4(3), 278-287.

Safran, J. D., & Muran, J. C. (2014). Alleanza in psicoterapia a breve termine. Roma: Sovera

Strumenti.

Finn, S.E., Fischer, C.T., & Handler, L. (Eds.). (2012). Collaborative/Therapeutic Assessment: A

Casebook and Guide.USA: Wiley & Sons.

Krishnamurthy, R., Finn, S. E., & Aschieri, F. (2016). Therapeutic Assessment in Clinical and

Counseling Psychology Practice. In U. Kumar (Ed.), The Wiley Handbook of Personality Assessment

(pp. 228-239). USA: Wiley & Sons.

Rapanà, L., & Spalletta, E. (2018). One Mental Shot AssessmenTherapy-OMeSA. Un nuovo modello

d’intervento integrato per diagnosi terapeutica e supervisione in una (sola) seduta. Integrazione

nelle Psicoterapie, 8, 147-158.

First, M.B., Williams, J.B.W., Benjamin, L.S., & Spitzer, R.L. (2016). User’s Guide to Structured

Clinical Interview for DSM-5® Personality Disorders (SCID-5-PD). Arlington, VA: American Psychiatric

Association.Trad. it. SCID-5-PD. Intervista clinica strutturata per i disturbi di personalità del

DSM-5®. Milano: Raffaello Cortina, 2017.

Goodheart, C.D., Kazdin, A.E., & Sternberg, R.J. (2006). Psicoterapia a prova di evidenza. Dove

la pratica e la ricerca si incontrano. Roma: Sovera.

Rapanà, L. (2013). La SPP. Scheda di sintesi del percorso psicoterapeutico. Integrazione nelle

Psicoterapie, 3, 272-279.

Wampold, B.E., & Imel, Z.E. (2017). Il grande dibattito in psicoterapia. L’evidenza della ricerca

scientifica avanzata applicata alla clinica. Roma: Sovera Strumenti.

Pubblicato
2019-06-15
Come citare
Rapanà, laura, & Barbaranelli, C. (2019). DPA - Dimensional Personality Assessment. Phenomena Journal - Giornale Internazionale Di Psicopatologia, Neuroscienze E Psicoterapia, 1(1), 74 - 86. https://doi.org/10.32069/pj.2019.1.18