Il processo di improvvisazione creativa in musica e in psicoterapia: una scoping review

  • Lucia Luciana Mosca Sipgi Scuola di psicoterapia gestaltico integrata

Abstract

The ability to improvise is one of the elements that characterize human action. Improvisation, however, has always been subjected to a lack of interpretation: it is considered an activity without rules and references, and in this way it is contrasted with activities based on specific rules and protocols that would seem to be a guarantee of rigor and "seriousness". But improvisational practice is certainly something much more defined and profound than the simple description used in the common mental representation. Improvisation research can inform basic cognitive neuroscience because it provides an original look at how experience gained can shape the structure and functions of the brain. The elective field of this research field is represented in the musical one. The question of the ways in which musicians improvise and the knowledge of the brain regions that are activated during musical improvisations seems to be relevant not only for the discipline that studies the "psychology of music" in the strict sense, but it can shed light on mental processes involved in psychotherapeutic practice. Within it, in fact, it is possible to recognize the action of that mechanism of reorganization and adaptation of the knowledge, acquired by the professional, to the experience that is occurring in the here and now of the therapeutic situation, a mechanism that we have seen to be at the base of any improvisational action.

Keywords: Improvisation, psychotherapy, creativity, divergent thinking, neural mechanism

Abstract in italiano

La capacità di improvvisazione è uno degli elementi caratterizzanti l’agire umano. L’improvvisazione è però da sempre sottoposta ad un difetto di interpretazione: essa è considerata un’attività priva di regole e riferimenti, e in questo modo viene contrapposta alle attività basate su regole e protocolli specifici che sembrerebbero essere garanzia di rigorosità e “serietà”. Ma la pratica improvvisativa è sicuramente qualcosa di molto più definito e profondo della semplice descrizione utilizzata nella rappresentazione mentale comune. La ricerca sull'improvvisazione può informare le neuroscienze cognitive di base perché fornisce uno sguardo originale su come l'esperienza acquisita possa modellare la struttura e le funzioni del cervello. Il campo di elezione di questo ambito di ricerca si rappresenta in quello musicale. La domanda sulle modalità attraverso le quali i musicisti improvvisano e la conoscenza delle regioni cerebrali che vengono attivate nel corso delle improvvisazioni musicali sembra essere rilevante non solo per la disciplina che studia la “psicologia della musica” in senso stretto, ma essa può far luce sui processi mentali coinvolti nella pratica psicoterapeutica. All’interno di essa, infatti, è possibile ravvisare l’azione di quel meccanismo di riorganizzazione e adattamento delle conoscenze, acquisite dal professionista, all’esperienza che si sta verificando nel qui ed ora della situazione terapeutica, meccanismo che abbiamo visto essere alla base di qualsivoglia azione improvvisativa.

Parole chiave: Improvvisazione, psicoterapia, creatività, neuroscienze

Riferimenti bibliografici

Smith, L. B. (2010). More than concepts: how multiple integrations make human intelligence. The Making of Human Concepts. A cura di Denis Mareschal, Paul C. Quinn, Stephen E. G. Lea, S. E. G. Lea, Oxford University Press, 335. Codice ISBN: 9780199549221

Berliner, P. F. (2009). Thinking in jazz: The infinite art of improvisation. University of Chicago Press, 492. Codice ISBN: 9780226044521

Schön, D. A., Striano, M., & Capperucci, D. (2006). Formare il professionista riflessivo: per una nuova prospettiva della formazione e dell'apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli. Codice ISBN: 9788846477033

Schön, Ibidem

Beaty, R. E. (2015). The neuroscience of musical improvisation. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 51, 108-117. doi.org/10.1016/j.neubiorev.2015.01.004

Beaty, R. E., & Silvia, P. J. (2013). Metaphorically speaking: Cognitive abilities and the production of figurative language. Memory & cognition, 41(2), 255-267. doi.org/10.3758/s13421-012-0258-5

Munn, Z., Peters, M. D., Stern, C., Tufanaru, C., McArthur, A., & Aromataris, E. (2018). Systematic review or scoping review? Guidance for authors when choosing between a systematic or scoping review approach. BMC medical research methodology, 18(1), 143. doi.org/10.1186/s12874-018-0611-x

Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O'Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., ... & Hempel, S. (2018). PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): checklist and explanation. Annals of internal medicine, 169(7), 467-473. doi.org/10.7326/M18-0850

http://www.prisma-statement.org/Extensions/ScopingReviews

Humphrey, D. (2015) The magic of Music and the Mind: the Correlation of Music and Psychotherapy. Conference at Austin Society of Psychoanalytic Psychology

Yalom, I. D. (2014). Il dono della terapia. Neri Pozza Editore Codice ISBN: 9788854508767

de Manzano, Ö., & Ullén, F. (2012). Goal-independent mechanisms for free response generation: Creative and pseudo-random performance share neural substrates. Neuroimage, 59(1), 772-780. doi.org/10.1016/j.neuroimage.2011.07.016

Binder, J. R., Desai, R. H., Graves, W. W., & Conant, L. L. (2009). Where is the semantic system? A critical review and meta-analysis of 120 functional neuroimaging studies. Cerebral cortex, 19(12), 2767-2796. doi.org/10.1093/cercor/bhp055

Donnay, G. F., Rankin, S. K., Lopez-Gonzalez, M., Jiradejvong, P., & Limb, C. J. (2014). Neural substrates of interactive musical improvisation: an FMRI study of ‘trading fours’ in jazz. PLoS one, 9(2), e88665. doi.org/10.1371/journal.pone.0088665

Pressing, J. (1998). Psychological constraints on improvisational expertise and communication. In the course of performance: Studies in the world of musical improvisation, 47-67. Codice ISBN: 9780226574103

Pressing, J. (1988). Improvisation: methods and models. John A. Sloboda (Hg.): Generative processes in music, Oxford, 129-178

Levelt, W.J.M., Roelofs, A., & Meyer, A. S. (1999). A theory of lexical access in speech produc- tion. Behavioral and Brain Sciences, 22, 1–75.

Berkowitz, A. L. (2010). The improvising mind: Cognition and creativity in the musical moment. New York, NY: Oxford University Press.

Berkowitz (2010) ibid.

Madore KP, Thakral PP, Beaty RE, Addis DR, Schacter DL: Neural mechanisms of episodic retrieval support divergent creative thinking. Cereb Cortex 2017 http://dx.doi.org/10.1093/cercor/ bhx312.

Beaty RE, Christensen AP, Benedek M, Silvia PJ, Schacter DL: Creative constraints: brain activity and network dynamics underlying semantic interference during idea production. Neuroimage 2017, 148:189-196.

Benedek M, Jauk E, Beaty RE, Fink A, Koschutnig K, Neubauer AC: Brain mechanisms associated with internally directed attention and self-generated thought. Sci Rep 2016, 6:22959.

de Manzano, Ö., & Ullén, F. (2012). Activation and connectivity patterns of the presupplementary and dorsal premotor areas during free improvisation of melodies and rhythms. Neuroimage, 63(1), 272-280. doi.org/10.1016/j.neuroimage.2012.06.024

Balzer, W. K., & Doherty, M. E. (1989). Effects of cognitive feedback on performance. Psychological bulletin, 106(3), 410. doi.org/10.1037/0033-2909.106.3.410

Keeney, B. P. (1990). Improvisational therapy. Guilford, New York. pag.1 Codice ISBN: 9780898624861

Pressing 1998 Ibid

Ringstrom, P. A. (2001). “Yes, and…”—How improvisation is the essence of good psychoanalytic dialogue: Reply to commentaries. Psychoanalytic Dialogues, 11(5), 797-806. doi.org/10.1080/10481881109348644

Spettroscopia funzionale nel vicino infrarosso. (27 luglio 2019). Wikipedia, L'enciclopedia libera. Tratto il 20 ottobre 2020, 09:53 da//it.wikipedia.org/w/index.php?title=Spettroscopia_funzionale_nel_vicino_infrarosso&oldid=106808832.

Shapiro, Y., Marks-Tarlow, T., & Fridman, J. (2017). Listening beneath the Words: Parallel Processes in Music and Psychotherapy. American Journal of Play, 9(2), 228-251.

Abell, A. M. (1955). Talks with Great Composers. Philosophical Library, New York, 1955. Codice ISBN: 9781786258366

Pubblicato
2021-03-13
Come citare
Mosca, L. (2021). Il processo di improvvisazione creativa in musica e in psicoterapia: una scoping review. Phenomena Journal - Giornale Internazionale Di Psicopatologia, Neuroscienze E Psicoterapia, 3(1), 10 -26. https://doi.org/10.32069/pj.2021.1.114